Sunnuntaina 16.5. ajettiin Ylöjärvellä Lake City Rally – Pengonpohja. Sää suosi ja tiet olivat erinomaisessa kunnossa. Pengonpohja oli jaettu kahteen reilun kahdeksan kilometrin osuuteen ja ne molemmat ajettiin kolmeen kertaan välillä suuntaa vaihtaen. Nämä tiet ovat kuuluisia aiemmilta vuosilta Jyskälästä, ja ovat todella vaativia. Pengonpohjaa kutsutaan usein vuoristoradaksi ja lisäksi se kääntyilee välillä todella paljon. Nypyille tullessa tie saattaa kääntyä juuri nypyn kohdalla ja silloin tällöin melkein takaviistoon. Ilman nuottia on oltava hiukan malttia mukana. Luvassa oli todella hyvä testi kesän sarjakilpailuja ajatellen.
Kisan formaatti oli kokeiluluonteinen. Kaikki tapahtui pienellä alueella erittäin kilpailijaystävällisesti. Järjestelyt oli tehty hyvin tehokkaasti, esimerkiksi lähtö tapahtui EK ykkösen lähdössä ja maali oli EK kuutosen maalissa. Formaatti oli hyvin samanlainen kuin UUA kokeili Nuutajärven minirallissa kolme vuotta sitten. Tähän suuntaan rallit varmaan menevät tulevaisuudessa. Niin Nuutajärvi kuin tämänkertainenkin järjestely toimi oikein hienosti!
Meille kilpailu oli testitapahtuma. Kokeiltiin että auto toimii, haettiin kuskille kilometrejä, että ajo alkaisi sujua ja testattiin BMW Rallisarjan uusia MRF renkaita. Auto oli huollettu talven jäljiltä, kuski oli ruosteessa niin kuin aina ja rengastestiin otettiin sarja edelliskaudella sarjassa käytettyjä Kumhoja vertailuun MRFien kanssa. Huoltopäällikkö Timo Savolainen teki paluun Kalle Ohman kaveriksi ja kaikki toimi hienosti.
Päätettiin ajaa kaksi ensimmäistä lenkkiä Kumhoilla ja jälkimmäisellä tauolla laittaa MRFt alle. Ensimmäinen lenkki, eli ykkönen ja kakkonen menivät tuntumaa hakiessa ja tien kiemuroita ihmetellessä aika varovaisesti.
Toisella lenkillä lisättiin vauhtia ja parannettiin aikojamme parilla sekunnilla kilometrillä. Ero verrokkiin, edellisen Suomussalmen sarjakilpailun voittajaan Hannu Hokkaseen oli hieman pienempi kuin talvella ja luotto autoon ja ajamiseen alkoi olla kohdillaan. Silti yhtään nitropaikkaa ei tullut. Ollin tienluku ja ohjeet olivat erinomaiset ja auttoivat ajamista hienosti!
Kolmannelle lenkille lähdettiin sitten uusilla MRFllä. Odotukset olivat kovat, kun muutamat nimimiehet olivat niitä testanneet ja hyviksi kehuneet. Mutta meille oli yllätys, että ainakaan meidän ajoon ne eivät olleetkaan kovin vakuuttavat. Sivuttaispito oli heikompi kuin Kumhossa ja Pirellissä ja ajosta tuli epävarmaa, luottoa ei oikein ollut. Viitospätkällä hävisimme vanhoihin Kumhoihin nähden melkein sekunnilla kilometrillä. MRFt ovat selkeästi halvemmat kuin Kumhot tai Pirellit ja madaltavat BMW rallisarjaa ajavien kausikustannuksia. Sikäli valinta sarjan renkaaksi on ymmärrettävissä, sillä sarjan yhtenä tarkoituksena on tarjota edullinen mutta silti tasavertainen kilpailuluokka.
Viitosen jälkeen oli suunta kuutoselle. Matkalla pohdittiin, että onpa hienoa, kun kerrankin saadaan tehdä niin kuin vannoutuneet Bemarimiehet mainostavat. Kisan jälkeen auto pesuun ja talliin odottamaan seuraavia kisoja. Autossa ei ollut mitään huomautettavaa ja se toimi hienosti. Mutta rallissa ei pitäisi nuolaista liian aikaisin! Kuutosen lähtöjonossa oltiin tulossa lähtövuoroon ja takana tullut Jukkola tuli sanomaan, että teiltä vuotaa bensaa ihan valtoimenaan. Ulos autosta ja todettiin tilanne, laitettiin imeytysmatto alle ja haettiin lähdössä ollut palokunta apuihin. Bensaa tuli suoraan bensapumpun alta kuin vettä raanasta. Yht’äkkiä vuoto heikkeni ja lakkasi ja palokunta antoi lopulta luvan siirtää auto trailerilla kotiin asianmukaisin suojauksin. Tätä kirjoitettaessa ei ole vielä ehditty purkaa autoa, eli vian perimmäinen syy selviää myöhemmin talleille. Oliko tankki, pumppu, letku vai liitos mistä bensat karkaili?
Vaikka kilpailu jäikin kesken, oli meillä oikein kiva rallipäivä ja saimme paljon testattua tulevia koitoksia varten. Ensimmäinen BMW Rallisarjan kilpailu ajetaan 12.6. Korpilahden kesärallissa.
– Timo ja Olli Saarinen