Meillä oli kulunut vuosi edellisestä startista ja kaksi vuotta edellisestä maaliin pääsystä. Rakennusprojektit veivät kaiken ajan. Mutta nyt laitettiin Bemari kuntoon ja lähdettiin testaamaan sitä UUA:n seurakilpailuun Matkuun ja sitten mukaan BMW-rallisarjaan. Ensimmäinen osakilpailu ajettiin 20.1. Mikkelissä HRT rallin yhteydessä.
Kelit olivat talviset, aamulla 28 astetta ja paljon lunta. Hannu Hokkanen vieraanvaraisessa hoivassa oli hienoa olla; yöksi saatiin kalustokin lämpimään talliin niin hommat pelitti ja elämä hymyili. Kilpailun ilmoittautumisrutiinit olivat hieman kankeat, mutta muuten järjestelyt olivat erinomaiset. Tiet aivan mahtavat, varmaan paras reitti mitä on vastaan osunut. Suuri osa teistä oli melko pieniä ja todella kimurantteja. Keskeytyksiä tuli poikkeuksellisen paljon ja vähän väliä piti ahtaissa paikoissa pujotella osittain tielle jääneiden autojen ohi. Mutta kokonaisuutena kiva kilpailu!
Ensimmäiselle EK:lle lähtiessä oli pitkän ajotauon takia aika epävarma olo. Sitä lisäsi vielä se, että meidän auto ei tahtonut millään pysyä booreissa. Kaksi kertaa auto pomppasi suoralla tiellä täydestä vauhdista hankeen, mutta kummallakin kerralla päästiin takaisin tielle. Pakko on myöntää, että entistä epävarmempi olo valtasi mielen, eikä oikein uskaltanut hampaat irvessä ajaa. Jälkikäteen selvisi myös, että jostain syystä rengaspaineet olivat nousseet puoli kiloa liian korkeiksi.
Pitkän kakkospätkän alku meni edelleen varovaisesti, mutta loppuosa oli vähän isompaa tietä eivätkä urat haitanneet menoa. Alkoi erehdyttävästi tuntua, että olisi päästy hiukan ajamisesta kiinni. Tauko tuli kuitenkin tarpeeseen, rengaspaineet saatiin kohdalleen ja lisävalot nokalle. Ja päätettiin ottaa edelleen rauhallisesti ja yrittää päästä hommaan paremmin kiinni.
Kolme viimeistä pätkää olivat kaikki edelleen pääosin pienehköillä ja todella vaikeilla teillä. Tie kääntyi koko ajan ja aika arvaamattomasti. Nyppyjen ylityksiä oli todella paljon, eikä niiden yli juuri päässyt hellittämättä, kun melkein jokaisen jälkeen oli heti tiukka mutka. Kaiken kukkuraksi, hämärän lisäksi, oli muodostunut lumipölyn tai sumun aiheuttama näkemähaitta, tai ainakin meitä se haittasi merkittävästi. Silloin kun näki kunnolla, niin ajo tuntui jo ihan mukavalta, mutta ”säkki päässä” ajaminen ei innostanut riskeeraamaan. Kello ei luonnollisesti tykännyt ollenkaan meidän menosta.
Maaliin päästiin ja sijoitus oli sarjassa kolmas ja senioreissa toinen. Kuulostaa hienolta ja toi hyvät sarjapisteet. Mutta Bemareita lähti mukaan harvinaisen vähän eli neljä autokuntaa ja Hirvijärvi ajoi vielä ulos. Kärjelle jäätiin reilusti niin kuin ennenkin. Kaikkineen meillä oli oikein kiva rallimatka ja kaikki umpiruosteessa ollutta kuljettajaa lukuun ottamatta toimi hyvin. Auto on pientä huoltoa vaille kunnossa ja isojen jarrumuutosten ansiosta oli todella ihmeellistä ajaa autolla, jossa jarrut toimivat niin kuin pitääkin. Tosin jarrutuspaikat olivat sitten pahasti hakusessa, kun vanhat jarrut olivat vielä alitajunnassa.
Kiitokset Hannu Hokkanen erinomaisesta huolenpidosta, Kimmo Mäkinen huollosta ja Olli Saarinen kartturoinnista ja huolenpidosta! Seuraava koitos on sarjan toinen osakilpailu HRT-rallin yhteydessä Vilppulassa 24.2. Ja ehkä tässä välissä olisi hyvä päästä hakemaan vähän lisää tuntumaa ja rutiinia ajamiseen.
– Timo ja Olli Saarinen