Tapahtumia riitti BMW sarjakauden avauksessa

Lauantaina 22.1. ajettiin Kuhmoisten soraralli, joka oli samalla BMW-rallisarjan avausosakilpailu. Sää suosi; oli talviset kelit ja aurinkokin välillä paistoi. Reitti oli hieno kierrellen Jyskälän vanhoja pikataipaleita. Järjestelyt toimivat hyvin ja kaikin puolin pöytä oli katettu onnistuneelle rallitapahtumalle. Omat odotukset eivät olleet kovin korkealla. Vaikka auto oli kunnossa, niin sillä ei päästy syyskuun jälkeen testaamaan ollenkaan. Ihan kylmiltään lähdettiin matkaan ja se toi hiukan ylimääräistä jännitystä kabiiniin.

Päivän keli näytti heti kyntensä. Vain 300 metriä ykkösen lähdöstä jo kaksi Bemaria sukelsi hankeen. Me ei oikein hahmotettu keliä ennen kuin kisan jälkeen. Tiet olivat jäässä ja kovapintaisia, mutta niitä ei ollut aurattu viimeisten lumisateiden jäljiltä. Lumi jäi useissa paikoissa pyörimään jään ja kumin väliin aiheuttaen melkoisia haasteita meille, mutta monelle muullekin. Ykkös erikoiskokeella mekin esitettiin kuvioita ja penkan puhkomista. Takapyörät jäivät pehmeälle ja luistot menivät pitkäksi. Siinä vaiheessa kuskilta petti kantti ja hölläsi kaasua. Ja kas kummaa, nokka lähti kääntymään kohti ulkokurvia. Videoista näkee muutaman esimerkin siitä miltä meno näytti ja tuntui. Sama toistui sitten läpi koko kisan. Kakkosella oli liukkauden lisäksi yksi todella yllättävä hyppy. Sen kyllä näki ja senkin että edessä oli pitkä suora ja monta hyppyä. Mutta sitä ei nähnyt, että tämä ensimmäinen hyppy olikin hyppyri, mistä lennettiin pitkälle ja tultiin ryminällä alas. Panssari vääntyi, mutta auto säilyi kuitenkin ajokelpoisena. Kolmospätkän nopeat osuudet menivät jo paremmin, mutta hitaissa paikoissa ongelmat olivat melkoisia. Takana tullut, upeasti ajanut Haiminen saikin meidät lopussa kiinni ja joutui kärsimään lumipölyistä. Ja meille tuli huono mieli, kun aiheutettiin muille harmia.

Kuva: Eero Auvinen

Vuorossa oli virkistäytymistauko ja huolto. Kolmosen maalissa Hokkanen joutui keskeyttämään ajettuaan maalimutkan jälkeen ulos ja Parkkinen keskeytti tauolle hypättyään kakkosen hyppyrissä öljypohjansa hajalle. Meillä ei ollut paljon tehtävissä, mietittiin enemmänkin sitä miten saataisiin ajosta paremmin kiinni.

Tauon jälkeen vuorossa oli kisan pisin erikoiskoe, reilut 20 kilometrinen. Lähtöjonossa meidän kypäräpuhelimista loppui patteri ja varapatteritkin olivat tyhjiä. Syntyneessä hässäkässä päästiin liikkeelle melkein omalla ajalla, mutta keskittyminen oli vähän siinä ja siinä. Olli viittoili kuitenkin varsin ansiokkaasti ajosuuntia ja pysyimme reitillä. Penkkoja kyllä taas pöllyteltiin, mutta jotenkin kuitenkin edettiin pätkän loppupuolelle, missä Haimiset saivat meidät taas kiinni. Yllättävän tiukkaan maalimutkaan mentiin sitten jo peräkkäin. Meillä kuski katseli ilmeisesti enemmän peilejä kuin tietä ja lipsahdus oli taas likellä, mikä näkyy JENTin videokoosteessa hyvin.

Kuva: Pekka Karhunen

Nelosen lähtöhässäkässä meillä oli kypärät vaihtuneet keskenään. Toinen on L ja toinen M kokoa niin toisella kiristi päätä pahasti. Kynätkin olivat hukkuneet ja jouduttiin lainaamaan AT:lta että saatiin korttiin merkintä. Ja taas viivelähdöllä matkaan. Pätkän alkupuoli oli oikein kivaa, nopeata mutta rytmikästä tietä. Sitten tultiin metsästä pellolle, edessä oli pieni nyppy peittäen näkyvyyden, ja tietenkin heti nypyltä tie kääntyi alta. Isossa linkussa yritettiin selvitä tilanteesta, mutta sinne se auto päätyi ojaan ja aika syvälle lumihankeen. Katsojia kertyi riittävästi ympärille, mutta silti auton kiskominen takaisin tielle kesti jokusen minuutin. Kun päästiin jatkoon, niin auto ei tahtonut kääntyä ja tuntui siltä, että ohjaukseen tai alustaan tuli jotain isompaakin vikaa. Ajettiin pätkä hissukseen maaliin ja päästeltiin muita ohi risteyksissä. Viimeinen matkataival oli vielä reilut 20 kilometriä pitkä, mutta auto kesti senkin ja lopulta näimme kilpailun maaliin.

Kuva: Pekka Karhunen. Siellä jo kurkitaan kohti seuraavaa kilpailua!Siellä jo kurkitaan kohti seuraavaa kilpailua! Kuva: Pekka Karhunen

Auton ulkoiset vauriot olivat lopulta pieniä; puskuri, vilkut, munuaiset ja suojalevyt olivat kärsineet, mutta pyörät olivat kaikki enemmän tai vähemmän vinossa. Nekin on nyt korjattu ja säädetty kohdilleen ja auto on valmiina seuraavaa BMW-rallisarjan osakilpailua, Savonlinnan rallia varten joka ajetaan 19.2. lauantaina. Siellä sitten uusi yritys, asenteella uusi kisa kaiken muuttaa voi!

Timo ja Olli Saarinen

Video: JENT Motorsport Video